Nederlands en Belgisch rijbewijs
1..Hoe zit het met Nederlands en Belgisch rijbewijs in Spanje
Er is veel tegengestelde informatie over het gebruik van een Nederlands en Belgisch EU rijbewijs in Spanje. Daarbij komt dat de lokale autoriteiten in Spanje het vaak ook niet zo precies weten wat betreft de wetten en regels. Daarom hier een korte tuitleg over het wel en wee van een rijbewijs in het vakantieland Spanje.

Eerst nog eens voor alle duidelijkheid Nederlanders en Belgen die woonachtig zijn in Spanje kunnen gewoon gebruik blijven maken van hun Nederlandse c.q. Belgische rijbewijs (permiso de conducir) tot de datum van geldigheid van dit Nederlands c.q. Belgisch rijbewijs.
Degene die een rijbewijs hebben met een onbeperkte geldigheidsduur (zoals sommige Belgen en Duitsers) of een geldigheid van meer dan 15 jaar dienen na twee jaar officieel woonachtig (resident) te zijn in Spanje een Spaans rijbewijs aan te vragen.
Verlengen
Het verlengen van een rijbewijs kan, voor in Spanje woonachtige (en dus bij de gemeente in Nederland of België uitgeschreven) Nederlanders en Belgen alleen in Spanje. Dit betekent echter dat dan een Spaans (EU-) rijbewijs dient te worden aangevraagd.
Het is niet mogelijk om in Spanje een Nederlands of Belgisch (EU-) rijbewijs te verkrijgen. Dit is EU-regelgeving en moet daarom ook op deze manier worden uitgedragen door de Spaanse -lokale- autoriteiten.
Spaans rijbewijs
Voor het verkrijgen van een Spaans (EU-) rijbewijs moet overigens wel voldaan worden (door Nederlanders en Belgen) aan dezelfde vereisten die de Spaanse autoriteiten stellen aan de afgifte van een rijbewijs aan Spaanse burgers.
Dat houdt in dat men het Nederlandse of Belgische rijbewijs omzet naar een Spaans rijbewijs met het puntensysteem, een systeem wat 12 jaar geleden werd ingevoerd in Spanje. Het houdt ook in dat bij een verlenging vanaf een bepaalde leeftijd men medisch gekeurd dient te worden door de daartoe bevoegde instellingen.
Rijbewijs met punten
Het rijbewijs met punten werd in Spanje ingevoerd op 1 juli 2006. Iedere eigenaar van een rijbewijs krijgt 12 punten maar diegene die minder dan een jaar hun rijbewijs hebben krijgen er 8.
Bij eventuele sancties kunnen er op het rijbewijs punten worden ingehouden waarbij dat van een punt tot zes punten kan gaan. Mocht je alle punten kwijtraken dan verlies je het rijbewijs voor zes maanden waarna men opnieuw een examen moet doen.
Rij je echter gedurende drie jaar zonder puntenverlies dan krijg je er 3 punten bij tot een maximum van 15 punten.
Conclusie
Met een Nederlands of Belgisch EU-rijbewijs is het toegestaan om in Spanje te rijden zolang het rijbewijs geldig is. Sta je in Spanje ingeschreven als woonachtig met een NIE-nummer maar met een Nederlands of Belgisch rijbewijs, dan krijg je virtuele punten en krijg je bij verkeersovertredingen naast een boete ook strafpunten.
Op het moment dat je een Nederlands of Belgisch rijbewijs wilt of moet omruilen voor een Spaans rijbewijs houdt men rekening met eventuele strafpunten die geregistreerd staan op het NIE-nummer die dan ook van het totaal afgaan.
Zijn dat teveel strafpunten (meer dan 12) dan dien je een theorie examen af te leggen, net zoals een Spanjaard die alle punten van het rijbewijs is kwijtgeraakt. Als dat succesvol is gedaan zul je pas het Spaanse rijbewijs krijgen.
Bron;
Wijziging in rijbewijs type B in Spanje
MADRID - De Spaanse verkeersdienst DGT gaat vanaf 1 juli (2019) een wijziging invoeren in het verkeersreglement wat direct gevolgen heeft voor alle automobilisten met een Spaans type B rijbewijs. Vanaf die datum mag men als houder van het B rijbewijs ook auto's besturen die zwaarder zijn dan de tot nu toe maximale 3.500 kilo.
Op dit moment mag een automobilist met een rijbewijs type B een voertuig van maximaal 3.500 kilo besturen. Alleen met een aanhanger (maximaal 750 kilo) achter de auto mag men rijden met maximaal 4.250 kilo.
Na de wijziging in de Spaanse verkeersregels zal dat maximale gewicht verhoogd worden naar 4.250 kilo. Dat zal dan alleen gelden voor die automobilisten die al minstens 24 maanden (2 jaar) hun rijbewijs hebben. Beginnende automobilisten die nog een groen/witte L achterop de ruit hebben zullen dus niet kunnen genieten van deze wijziging.
Tot nu moet men voor voertuigen zwaarder dan 3.500 kilo een Type C, C1 of C2 rijbewijs hebben (tussen de 3.500 en 7.500 kilo). Daarnaast is het maximaal aantal passagiers 8 personen + chauffeur.
Leestip: Het Nederlands en Belgisch rijbewijs in Spanje
Andere wijzigingen
De minimumleeftijd voor het halen van een rijbewijs voor bepaalde types wordt verlaagd van 24 jaar 21 jaar en in sommige gevallen naar 18 jaar. Dat geldt dan voor de rijbewijzen types C, D, D1, C+E, D+E y D1+E als deze personen in het bezit zijn van het Certificado de Aptitud Profesional (CAP) ofwel een vakbekwaamheidscertificaat.
Daarnaast moeten diegene die een C, C1, D, D1 rijbewijs (vrachtwagens, campers en bussen) willen hebben of een combinatie zoals B+E, C+E, C1+E, D+E of D1+E twee uur extra theorielessen volgen wat betreft de risico's.
Typen rijbewijzen in Spanje
Spanje kent veel typen rijbewijzen die hieronder kort omschreven staan maar terug te vinden zijn (in het Spaans) op de website van de Dirección General de Tráfico DGT.
AM
Bromfietsen met twee of drie wielen (brommer, scooter) en lichte vierwielers (brommobiel). In Nederland geldt dit rijbewijs ook voor de snorfiets (zonder helm) maar dit type bestaat in Spanje niet. De minimumleeftijd is vijftien jaar oud.
A1
Motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cc en een maximumvermogen van 11 kW (lichte motor). De minimumleeftijd is zestien jaar oud.
A2
Motorfietsen met een maximumvermogen van 35 kW (middelzware motor). De minimumleeftijd is achttien jaar oud.
A
Motorfietsen en driewielers met onbeperkt vermogen (zware motor). De minimumleeftijd is twintig jaar oud.
B
- Auto's met een maximaal toegestane massa van maximaal 3.500 kilo die zijn ontworpen voor het vervoer van niet meer dan acht passagiers + de bestuurder. (vanaf 1 juli 2019 verandert het gewicht dus).
- Samenstellingen bestaande uit een trekkend voertuig uit klasse B (maximaal 3.500 kilo) en een aanhanger of caravan van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen) met een maximale totale massa van 4.250 kilo.
- Driewielers (triciclos) en vierwielers (cuatriciclos).
- Motorfietsen met een maximale cilinderinhoud van 125 cc en een maximumvermogen van 11 kW (lichte motor)
- De minimumleeftijd is achttien jaar oud.
B+E
Samenstellingen bestaande uit een trekkend voertuig klasse B (maximaal 3.500 kilo) en een aanhanger van minder dan 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen). De minimumleeftijd is achttien jaar oud.
C1
Voertuigen (vrachtwagens en campers) die niet zijn toegestaan bij de typen D1 of D waarvan de maximaal toegestane massa meer is dan 3.500 kilo tot maximaal 7.500 kilo. De minimumleeftijd is achttien jaar oud.
C1+E
- Samenstellingen bestaande uit een trekkend voertuig uit type C1 en een aanhangwagen of oplegger met de maximaal toegestane massa van meer dan 750 kilo met een totale maximale massa van 12.000 kilo.
- Samenstellingen bestaande uit een trekkend voertuig uit type B en een aanhangwagen of oplegger met de maximaal toegestane massa van meer dan 3.500 kilo met een totale maximale massa van 12.000 kilo.
- De minimumleeftijd is achttien jaar oud.
C
Voertuigen die niet zijn toegestaan bij de typen D1 of D waarvan de maximaal toegestane massa meer is dan 3.500 kilo. De minimumleeftijd is eenentwintig jaar oud.
C+E
Samenstellingen bestaande uit een trekkend voertuig uit type C en een aanhangwagen of oplegger met de maximaal toegestane massa van meer dan 750 kilo. De minimumleeftijd is eenentwintig jaar oud.
D1
Voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van maximaal zestien passagiers + bestuurder met een maximale lengte van maximaal acht meter. De minimumleeftijd is eenentwintig jaar oud.
D1+E
Samenstellingen bestaande uit een trekkend voertuig uit type D1 en een aanhangwagen of oplegger met de maximaal toegestane massa van meer dan 750 kilo. De minimumleeftijd is eenentwintig jaar oud.
D
Voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van meer dan acht passagiers + de bestuurder. De minimumleeftijd is vierentwintig jaar oud.
D+E
Samenstellingen bestaande uit een trekkend voertuig uit type D en een aanhangwagen of oplegger met de maximaal toegestane massa van meer dan 750 kilo. De minimumleeftijd is vierentwintig jaar oud.
LVA (Licencia para Vehículos Agrícolas)
Speciaal rijbewijs (licentie) voor het rijden met agrarische voertuigen die niet harder kunnen rijden dan 45 km/uur en niet breder zijn dan normale voertuigen. In het Nederlands heet dit type 'trekkerrijbewijs T' voor land- en bosbouwtrekkers (LBT). De minimumleeftijd is zestien jaar oud.
Agrarische voertuigen die harder dan 45 km/uur rijden en breder zijn dan normale voertuigen kunnen alleen gereden worden door houders van een rijbewijs B. De minimumleeftijd is achttien jaar oud.
Groene kaart: nummer, gegevens, geldigheid

- AUTO VERZEKEREN voor vtg. met belgiche nummerplaat.
Groene kaart: nummer, gegevens, geldigheid ...
Een van de belangrijkste documenten om bij te hebben in uw auto, is de zogenaamde groene kaart. Maar waarvoor dient deze eigenlijk? Wat staat er allemaal op dit document en hoelang is ze geldig?
Groene kaart auto verplicht
Het verzekeringsattest (ook de groene kaart genoemd) is het officiële bewijs dat uw auto verzekerd is. In België wordt dit document uitgegeven door het Belgisch Bureau van de Autoverzekeraars. U ontvangt de kaart van de verzekeraar bij wie u uw BA-autoverzekering (burgerlijke aansprakelijkheid) hebt afgesloten, na betaling van de verzekeringspremie.
Groene kaart verplicht in auto
De groene kaart moet zich altijd in uw auto bevinden als u de baan opgaat of zich op een publiek toegankelijk terrein begeeft. Ook bij de technische controle (de autokeuring) wordt er naar gevraagd. En bij een auto-ongeval hebt u de gegevens die erop staan nodig om het Europees aanrijdingsformulier in te vullen. Kunt u bij een controle door de politie uw kaart niet tonen, dan kunt u een boete krijgen en kan uw auto in beslag genomen worden. U moet zich dan later bij de politie melden met uw verzekeringsbewijs om te tonen dat u wel een autoverzekering hebt.
Groene kaart kwijt of verlopen?
Is uw groene kaart niet meer geldig, hebt u deze verloren, of is ze verlopen? Contacteer dan zo snel mogelijk uw verzekeraar en rijd niet meer met uw auto tot uw autoverzekering en uw groene kaart in orde zijn. Want als u een ongeval in fout hebt, dan loopt u het risico alle schade zelf te moeten betalen. Controleer daarom ook regelmatig of uw kaart nog niet verlopen is.
Polisnummer, landen ... op groene kaart
Een groene kaart bevat de volgende gegevens:
- de naam en het adres van de verzekeringsnemer (meestal bent u dat);
- het merk en het type van uw auto;
- de gegevens en de handtekening van uw verzekeraar;
- het polisnummer;
- de geldigheidsperiode;
- de landen (landcodes) waar u verzekerd bent. De landen waar u niet verzekerd bent, zijn doorgehaald. U kunt wel, bijvoorbeeld als u op reis gaat, een uitbreiding vragen; u ontvangt dan een tijdelijk aangepaste kaart;
- het telefoonnummer van uw bijstandsverlener;
- eventueel de vermelding van een aanhangwagen of caravan.
Hoe lang is uw groene kaart geldig?
Bij het afsluiten van uw eerste autoverzekering, ontvangt u waarschijnlijk een voorlopige groene kaart in afwachting van uw definitieve kaart. Die ontvangt u pas als alle administratieve formaliteiten vervuld zijn en uw verzekeringspremie betaald is.
Meestal bedraagt de geldigheidsperiode 3, 6 of 12 maanden, al naargelang uw betalingstermijnen. Na betaling ontvangt u telkens een nieuwe groene kaart.
- Met spaanse plaat ;
- groene kaart in spanje niet nodig ( spaanse polite weet als je verzekert bent) buiten spanje groene kaart wel nodig !
Bron;
Waarom een niet resident met zijn Spaanse platen in België mag reiden
Mag ik in België een wagen besturen met buitenlandse nummerplaat ?
Indien u in België verblijft (woond) hebt u niet het recht op Belgisch grondgebied een voertuig te besturen met buitenlandse nummerplaat ; het verblijf in België houdt in dat u voldoet aan één van de volgende voorwaarden :
- ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente ;
- ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon ;
- als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.
De personen die in België verblijven moeten de voertuigen die zij hier in het verkeer wensen te brengen inschrijven in het inschrijving repertorium van de voertuigen (DIV-register), zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
Uitzonderingen
In de hierna vernoemde gevallen (de uitzonderingen dus) is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en die door bovengenoemde personen in het verkeer worden gebracht evenwel niet verplicht :
- Het motorvoertuig dat bij een buitenlandse verhuurmaatschappij wordt gehuurd voor ten hoogste 6 maanden; het ondertekend en gedateerd huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden
- 2. Het voertuig dat een buitenlandse werk- of opdrachtgever ter beschikking stelt aan een Belg voor professioneel gebruik en in bijkomende orde voor privédoeleinden ; een kopie van de arbeidsovereenkomst (of opdracht) dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, evenals een door de buitenlandse werkgever opgesteld document waaruit blijkt dat deze het voertuig ter beschikking heeft gesteld van die persoon
- 3. Het personenvoertuig bestuurd door een ambtenaar die in België verblijft en werkt voor internationale instelling gelegen in een andere lidstaat van de Europese Unie ; een door de werkgever afgeleverde accreditatiekaart dient zich aan boord van het voertuig te bevinden
- 4. Het voertuig waarvan de eigenaar als tijdelijk afwezige persoon wordt beschouwd en waarbij het niet langer dan zes maanden zonder onderbreking in België wordt gestald
- 5. De aanhangwagen die voor ten hoogste zes maand in het verkeer wordt gebracht
- 6. Het voertuig dat gratis gedurende maximaal één maand ter beschikking wordt gesteld van een privépersoon die in ons land verblijft ; een door de buitenlandse titularis opgesteld document waaruit blijkt dat laatstgenoemde toestemming verleent om het voertuig te gebruiken voor een bepaalde periode, met vermelding van de einddatum, dient zich aan boord van het voertuig te bevinden.
- Als niet Resident ben je geen buitenlandse titularis.
- Je kan je voertuig niet ter beschikking stellen van je eigen
- Als u in België woont, bent u verplicht uw voertuig in te schrijven in België .
7. Het voertuig dat door een student (die zijn officiële verblijfplaats in het buitenland heeft) gedurende de effectieve duurtijd van zijn studies wordt gebruikt en die enkel in België verblijft om zijn studies verder te zetten in een in België gevestigde onderwijsinrichting. Het geldig attest van zijn laatste inschrijving in voornoemde onderwijsinrichting dient zich aan boord van het voertuig te bevinden
Let wel: niets belet een Belg een voertuig met buitenlandse nummerplaat te besturen in het buitenland, hij mag er enkel niet mee ons land in (tenzij bij uitzondering zoals hierboven vermeld).Tekst hier invullen...
Hoe een voertuig inschrijven?
Toestemming om uw voertuig te gebruiken met spaanse inschrijving.
Ervan uitgaande dat uw verzekering meerdere bestuurders dekt, kunt u elke gekwalificeerde bestuurder toestaan uw voertuig te gebruiken. Om echter problemen te voorkomen als de bestuurder wordt gestopt, wordt aanbevolen dat de voertuigbestuurder een document krijgt waaruit blijkt dat hij toestemming van de eigenaar heeft om het voertuig te besturen.
Dit lijkt misschien een ongemak, maar het is voor uw bescherming. Als het voertuig wordt gestopt, zullen de officieren die een voertuig tegenkomen dat wordt bestuurd door iemand anders dan de geregistreerde houder, de wettigheid van de bestuurder in twijfel trekken, wat in uw eigen belang is, alsof het wordt gestolen dat ze er snel achter zullen komen. Anders, als een voertuig wordt gestolen maar nog niet als zodanig wordt gerapporteerd, is er geen reden voor de Guardia Civil of de politie om te twijfelen dat de persoon die het voertuig bestuurt de toestemming van de eigenaar heeft en dus anders zou kunnen worden uitgeschakeld.
Maar er kan natuurlijk een echte reden zijn voor iemand anders dan de geregistreerde houder om de auto te besturen, wat dit document zou helpen bewijzen.
Download gewoon het document en vul het in, of vul de online versie in en druk het af, en voeg een kopie bij van zowel het rijbewijs van de eigenaar als een kopie van het rijbewijs van de persoon die toestemming heeft gekregen om te rijden. Het moet volledig worden ingevuld, inclusief een geldigheidsduur, en vervolgens worden gedateerd en ondertekend